اساسنامه تعاونی های مسکن مهر
مسکن مهر 35 منطقه 4
اخبار مسکن مهر

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

وزارت تعاون جمهوري اسلامي ايران

 

 

 اساسنامه تعاونی های مسکن مهر

 


 

 

مقدمه :

حسن تعاون مدنيت و داد

مايه الفت بود و اتحاد

قرآن كريم همه مؤمنان را به همكاري و همدلي در امور خير و رعايت تقوي فراخوانده است. با الهام از اين اصل مقدس, قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران سعي بر تحقق فراخوان الهي دارد. براين پايه, اصول 43 و 44 قانون اساسي, رسالت سنگين تحقق عدالت اقتصادي و پيشگيري از تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروههاي خاص را تأمين مي‌كند و زمينه را براي جلوگيري از تبديل دولت به يك كارفرماي بزرگ مطلق آماده مي‌سازد. حال بر يك يك اعضاي شركتهاي تعاوني مهر است تا با همراهي و همدلي و حس تعاون و معاضدت به گسترش اين فكر و عمل به اين انديشه همت گمارند.

متن حاضر اساسنامه شركت تعاوني مسكن مهر........................................ مي‌باشد كه براساس قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ايران مصوب سيزدهم شهريور سال 1370 كه ملهم از اصول 43و44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي باشد و ساير مقررات بخش تعاون تهيه و تنظيم گرديده و بعنوان يك ميثاق و سند همكاري مورد توافق و تفاهم اعضاء قرار گرفته و به تصويب آنها رسيده است.

اعضاي تعاوني مهر ....................................... در آغاز اين همكاري خجسته و مشاركت مبارك كه ‹‹آزادانه و با اختيار كامل›› و با قبول سهم در ‹‹مشاركت اقتصادي›› آنرا پذيرفته اند, تعهد مي نمايند كه ضمن انجام وظيفه در قبال مسئوليت خود با رعايت ‹‹حقوق مساوي اعضاء›› كوشش فردي و تلاش همگاني شان را همراه با ‹‹كسب علم و آگاهي و بكارگيري مستمر دانش روز››براي موفقيت هرچه بيشتر اهداف اين همياري و مشاركت با تأكيد بر ‹‹خودگرداني و خوداتكايي›› بكار گيرند. باشد كه در راستاي تحقق هدفهاي تعاوني مهر و با عنايت به اصول عمومي همياري و تعاون كه در فرهنگ اسلامي و ايراني , ريشه اي پاي برجا و پيشينه‌اي ديرينه دارد , شاهد گامهاي استوار و دستان پرتوان تك تك اعضاء باشيم كه همدلانه براي رشد و توسعه فرهنگ تعاوني مهر و گسترش روحيه مشاركت جو و مشاركت پذير , فعالانه دست بهم داده اند و مي كوشند تا همسو و هم جهت ‹‹در كنار كليه تعاونگران كشور›› در جهت ايجاد اشتغال مولد و ارائه خدمات عادلانه و منصفانه مورد نياز مردم و راه اندازي چرخهاي توليد و خدمات , با افزايش بهره وري و بكارگيري پس اندازهاي هر چند مختصر , ضمن تحقق عدالت اقتصادي و اجتماعي ‹‹ياري رسان جامعه›› و دولت نيز باشند.

 

 

امضاي هيات رئيسه مجمع عمومي

 

 

 

 

 

 

§    فصل اول

ماده1 -  نام شركت تعاوني :

 شركت تعاوني مسكن مهر ....................................................... و نوع آن توزيعي است كه در اين اساسنامه به اختصار،‹‹تعاوني›› ناميده مي شود.

ماده2- اهداف تعاوني مهر :

1.      ترويج و تحكيم مشاركت ، همكاري و تعاون عمومي.

2.      تأمين مسكن براي آحاد مردم فاقد مسكن با اولويت اقشار كم درآمد.

ماده3- موضوع فعاليت :

1.      تهيه زمين با كاربري مسكوني از سازمان مسكن و شهرسازي جهت اعضاء در قالب عقد قرارداد اجاره 99ساله.

2.   اخذ وام و تسهيلات اعتباري از منابع بانكي و ساير منابع مجاز و اخذ كمكهاي بلاعوض جهت ساخت واحدهاي مسكوني اعضاء.

3.      واگذاري احداث پروژه‌ها به اشخاص داراي مجوز قانوني .

4.      واگذاري واحدهاي احداثي به اعضاء .

تبصره-1 :

       -  انجام موضوعات و فعاليتهاي مذكور در اين ماده در رابطه با تهيه زمين و تفكيك آن واحداث واحدهاي مسكوني و واگذاري آنها به اعضاء طبق مقررات فصل پنجم اساسنامه خواهد بود .

تبصره-2 :

       - درصورتي كه براي انجام هريك از فعاليتهاي موضوع تعاوني، نياز به اخذمجوز از مراجع ذيصلاح قانوني باشد تعاوني مكلف به اخذ آن است.

ماده4- حوزه عمليات :

حوزه عمليات تعاوني......................................... مي باشد. (حوزه عمليات ، بايستي شهر محل ثبت نام متقاضيان تعاوني باشد.)

در كلان شهرها ، شهرهاي جديد كه از طريق  سازمان مسكن و شهرسازي زمينهاي 99 ساله به تعاوني مهر واگذار مي شود نيز جزو حوزه فعاليت آنها محسوب مي شود.

ماده5- مدت فعاليت تعاوني :

مدت فعاليت تعاوني از تاريخ ثبت، 3 سال است.

تبصره :

       -  درصورت عدم اتمام پروژه در مدت 3 سال،تعاوني موظف است حداقل 6 ماه قبل، از اداره تعاون درخواست تمديد مدت نمايد و در صورت تأييد اداره تعاون و تصويب در مجمع عمومي فوق العاده  مدت فعاليت تعاوني تا يكسال قابل تمديد است.

ماده6 :  مركز اداره امور شركت (اقامتگاه قانوني)تعاوني........................................................و  نشاني آن .............................................................................................................................................  است.

ماده7 : سرمايه اوليه تعاوني مبلغ..................................... ريال‌است‌كه‌به .................. سهم ...................... ريالي منقسم و نقداً توسط اعضاء پرداخت گرديده است.

ماده8 :  هريك از اعضاي تعاوني بايد مبلغ اسمي سهامي راكه خريداري نموده ، در موقع تأسيس تعاوني پرداخت كند.

ماده9 :  سهم اعضاء در تأمين سرمايه تعاوني برابر است.

ماده10:  سهام تعاوني با نام و غيرقابل تقسيم است و انتقال آن به متقاضيان عضويت (واجدشرايط) جديد با معرفي اداره تعاون مجاز مي باشد.

ماده11:  تعاوني ظرف مدت يكسال از تاريخ ثبت, براي هريك از اعضاء ورقه سهم صادر و تحويل خواهد نمود.

 

تبصره-1 :

       -  ورقه سهم بايد متحدالشكل،چاپي و داراي شماره ترتيب بوده و نام تعاوني و شماره ثبت آن و مبلغ اسمي سهم در آن درج و به امضاي مديرعامل و يك نفر از اعضاي هيئت مديره كه داراي امضاي مجاز است برسد؛ مادام كه اوراق سهام صادرنشده
تعاوني بايد به اعضا گواهينامه موقت سهم كه معرف مبلغ اسمي و مبلغ پرداخت شده است تحويل نمايد.

تبصره-2 :

       - نام و نشاني هريك از اعضاء و هرگونه نقل و انتقالي كه به موجب مقررات اين اساسنامه مجاز دانسته شده بايد در دفتر سهام تعاوني به ثبت برسد.

تبصره-3 :

انجام هرگونه نقل و انتقال سهام بدون رعايت تشريفات اين اساسنامه فاقد اعتبار است .

 

 

§    فصل دوم- مقررات مربوط به عضويت:

ماده12:  عضويت در تعاوني براي كليه اشخاص حقيقي واجد شرايط ذيل كه نياز به خدمات تعاوني داشته
باشند آزاد است :

الف- شرايط عمومي:

1.      تابعيت جمهوري اسلامي ايران

2.      عدم ممنوعيت قانوني و حجر

3.      عدم عضويت همزمان در تعاوني هاي مسكن مشابه

4.      درخواست‌كتبي‌عضويت‌و‌تعهدرعايت مقررات اساسنامه و خريد يك سهم از سهام تعاوني.

ب- شرايط اختصاصي

1.      نداشتن مسكن يا زمين داراي كاربري مسكوني.

2.   عدم استفاده از امكانات دولتي مربوط به تأمين مسكن شامل زمين يا واحد مسكوني و يا تسهيلات يارانه‌اي خريد و يا ساخت واحد مسكوني.

3.      تأهل يا سرپرستي خانوار.

4.      دارا بودن حداقل 5 سال سابقه سكونت در شهر حوزه عمليات تعاوني

5.      ساير شرايطي كه در دستورالعملها و بخشنامه هاي صادره از مراجع ذيصلاح تعيين گرديده اند .

 

‍‍‍ تبصره :

       -  پذيرش عضويت هر متقاضي پس از ارائه معرفي نامه اداره تعاون ذيربط مبني بر احراز شرايط اختصاصي عضويت بعهده هيئت مديره است و هيچگونه تبعيض يا محدوديتي براي عضويت واجدين شرايط نبايد وجود داشته باشد مگر به سبب عدم كفايت امكانات و ظرفيت تعاوني و هيئت مديره مكلف است در مواردي كه متقاضيان فاقد معرفي نامه و يا هريك از شرايط عضويت باشند،درخواست عضويت آنها را ردكند.

 

ماده13: مسئوليت مالي اعضاء در تعاوني محدود به ميزان سهم آنان مي باشد مگر آنكه در قرارداد ترتيب ديگري شرط شده باشد.

تبصره-1 :

       -  هيئت مديره و مديرعامل در خصوص ضرر و زيان وارد بر اعضاء و شركت كه حاصل از تخلفات و اهمال آنهاست مسئوليت تضامني دارند.

تبصره-2 :

       - مسئوليت دستگاههاي عمومي تأمين كننده سرمايه تعاوني (موضوع ماده17 قانون) به ميزان سرمايه متعلق به آنان مي باشدمگراينكه در قرارداد ترتيب ديگري شرط شده باشد.

ماده14:  كليه اعضاء مكلف اند به وظايف و مسئوليت هايي كه در حدود قوانين و مقررات تعهد كرده‌اند عمل‌كنند.

ماده15: تعاوني مي تواند توسط هيئت مديره طلب خود را از عضو با اخطار كتبي مطالبه نمايد و درصورت وصول نشدن طلب و سپري شدن 30 روز از تاريخ اخطارنامه،ازكل مطالبات وي از تعاوني و درصورت عدم تكافو از بهاي سهام وي برداشت كند و هرگاه مبالغ مذكور كفايت نكند تعاوني براي وصول مازاد طلب خود به بدهكار مراجعه خواهد كرد.

ماده16: خروج عضو از تعاوني مهر, اختياري است و نمي توان آن را منع كرد.

 

 

تبصره :

       -  درصورتيكه خروج اختياري عضو موجب ضرري براي تعاوني باشد وي ملزم به جبران است.

ماده17: در موارد زير عضو از تعاوني اخراج مي شود :

1.      از دست دادن هريك از شرايط عضويت مقرر در قانون بخش تعاوني .

2.   عدم رعايت مقررات اساسنامه وساير تعهدات قانوني پس از دواخطاركتبي توسط هيئت مديره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاريخ اخطار دوم.

3.   ارتكاب اعمالي كه موجب زيان مادي تعاوني شود و وي نتواند ظرف مدت يكسال آن را جبران نمايد يا انجام اعمالي كه به حيثيت و اعتبار تعاوني لطمه وارد كند و يا با تعاوني رقابتي ناسالم نمايد.

تبصره 1- :

       -  تشخيص موارد فوق بنا به‌پيشنهاد هر يك از هيئت مديره يا بازرسان و تصويب مجمع عمومي‌ عادي‌ خواهد ‌بود.

تبصره 2- :

         - در صورتيكه احراز شود فرد در زمان عضويت در تعاوني فاقد شرايط عضويت بوده, بدون نياز به طي تشريفات فوق, عضويت وي در تعاوني با تاييد اداره تعاون كان لم يكن و در صورتيكه اثبات شود فرد با علم به عدم وجود شرايط خود را داوطلب عضويت در تعاوني نموده ملزم به جبران كليه خسارات وارده است.

 

 

ماده18: درصورت لغو عضويت به سبب فوت،استعفا،انحلال و اخراج، ارزش سهام عضو براساس مبلغ اسمي محاسبه و پس از منظورنمودن سايرحقوق و مطالبات وي،به ديون تعاوني تبديل ميشود و پس از كسربدهي وي به تعاوني، به او يا ورثه اش ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسويه حساب خواهدشد.

تبصره-1 :

     - در صورت انصراف عضو در هر مرحله اي هزينه سازماندهي كسر و مابقي مبلغ دريافتي پس از جايگزين شدن عضو ديگر مسترد مي‌گردد.

تبصره -2 :

    - در صورت اخراج عضو در هر مرحله اي هزينه سازماندهي و كليه خسارت وارده به تعاوني از كل مبلغ واريزي كسر و  مابقي مبلغ پس از جايگزين شدن عضو ديگر مسترد مي‌گردد .

ماده19:

 درصورت فوت عضو كليه حقوق و تعهدات ناشي از قرارداد منعقده به ورثه وي منتقل مي شود .

 

 

§    فصل سوم-  اركان تعاوني مهر

ماده20: اركان تعاوني عبارتست از :

            1-  مجمع عمومي                    2-هيئت مديره                        3-  بازرس/بازرسان.

1- مجمع عمومي:

ماده21 :  مجامع عمومي تعاوني‌مهر به‌دوصورت مجمع عمومي عادي، مجمع عمومي فوق‌العاده تشكيل‌مي‌گردد.

تبصره 1-

         نحوه تشكيل مجامع عمومي و ساير مقررات مربوط به آن مطابق آيين‌نامه نحوه تشكيل مجامع عمومي موضوع تبصره 3 ماده 33 قانون بخش تعاون خواهد بود.

تبصره 2-

مجمع عمومي شركت نمي‌تواند درخصوص روابط قراردادي با اعضاء تصميم گيري نمايد.

تبصره 3-

دعوت مجمع عمومي تعاوني از طريق روزنامه‌هاي كثيرالانتشاري كه در مجمع عمومي عادي تعيين گرديده صورت مي‌گيرد.

2-هيئت مديره:

ماده22- هيأت مديره مركب از 3يا5 نفر عضو اصلي و يك سوم اعضاء اصلي عضو علي‌البدل مي‌باشد كه از ميان اعضاء براي مدت سه سال با راي مخفي و اكثريت نسبي آراء انتخاب مي‌شوند. حائزين اكثريت بعد از اعضاء اصلي به ترتيب علي‌البدل شناخته مي‌شوند و انتخاب مجدد هر يك از اعضاء اصلي و علي‌البدل حداكثر براي دو نوبت متوالي بلامانع است.

تبصره-1 :

      -  تعداد اعضاء اصلي هيأت مديره در تعاونيهاي تا 300نفر عضو3نفر و  بالاي300 نفر عضو 5نفر خواهد بود.

تبصره-2 :

      -  افرادي كه در هر يك از نوبتهاي متوالي بعدي موفق به كسب دو سوم آراء كل اعضاء تعاوني شوند از ممنوعيت مندرج در اين ماده مستثني خواهند بود.

تبصره-3 :

      -هيأت مديره در اولين جلسه از ميان خود يك نفر را بعنوان رئيس هيأت مديره يك نفر را بعنوان نائب رئيس و يك نفر را بعنوان منشي انتخاب مي‌كند.

تبصره-4 :

      - در صورت استعفاء ،فوت، ممنوعيت قانوني و يا غيبت غير موجه مكرر هر يك از اعضاي اصلي هيأت مديره يكي از اعضاي علي‌البدل به ترتيب آراء بيشتر براي بقيه مدت مقرر به جانشيني وي در جلسات هيأت مديره شركت مي‌نمايد. غيبت غير موجه مكرر به مواردي اطلاق مي‌شود كه عضو, عليرغم اطلاع از دعوت, بدون اجازه قبلي و يا عذر موجه حداقل در چهار جلسه متوالي و يا هشت جلسه غير متوالي طي يكسال در جلسات هيأت مديره حاضر نشود.

تبصره-5:

      - در صورت استعفاي دسته جمعي و قبولي آن توسط مجامع عمومي فوق‌العاده, مجمع عمومي عادي بنابه دعوت هيأت مديره مستعفي و يا وزارت تعاون براي انتخاب هيأت مديره جديد تشكيل خواهد شد.


تبصره-6 :

     - در موارديكه هيأت مديره از اكثريت مقرر خارج شود, در فاصله مدت لازم براي انتخاب و تكميل اعضاي هيأت مديره، به وزارت تعاون اختيار داده مي‌شود كه به منظور اداره امور جاري تعاوني، براي جانشيني اشخاصي كه به يكي از دلايل فوق در جلسات هيأت مديره شركت نمي‌كنند از ميان اعضاي تعاوني, تعداد لازم را موقتاً و حداكثر براي مدت پنج ماه منصوب نمايد.

ماده 23 :  پس از انقضاي مدت مأموريت هيئت مديره در صورتيكه هيأت مديره جديد انتخاب نشده باشد هيئت مديره موجود تا انتخاب و قبولي هيئت مديره جديد كماكان به وظايف خود در تعاوني ادامه داده و مسئوليت اداره امور تعاوني را بر عهده خواهد داشت.

ماده24 : هيئت مديره مكلف است جهت مديريت تعاوني و اجراي تصميمات مجامع عمومي و هيئت مديره فرد واجد شرايطي را از بين اعضا يا از خارج از تعاوني, براي مدت دو سال به عنوان مديرعامل تعاوني انتخاب كند كه زيرنظر هيئت مديره انجام وظيفه نمايد. وظايف و اختيارات مديرعامل  طبق آئين نامه اي خواهد بودكه بنا به پيشنهادهيئت مديره به تصويب مجمع عمومي عادي خواهد رسيد.

تبصره :

     - مديرعامل ترجيحاً داراي مدرك تحصيلي ليسانس در رشته عمران يا ساير رشته هاي مرتبط باشد.

ماده25 : جلسات هيئت مديره هر دو هفته يكبار در موعد و محل معيني كه قبلاً به تصويب هيئت مديره رسيده با حضور بيش از نصف اعضاي اصلي هيئت مديره تشكيل و رسميت مي‌يابد و براي اتخاذ تصميم راي اكثريت اعضا حاضر در جلسه ضروري است. تصميمات هيئت مديره در دفتري به نام دفتر صورتجلسات هيئت مديره ثبت مي‌گردد و به امضاي اعضاي حاضر در جلسه مي‌رسد.

     تبصره :

         - جلسه فوق‌العاده هيئت مديره با دعوت كتبي رئيس يا نائب رئيس هيئت مديره يا مديرعامل و در صورت عدم دعوت كتبي آنان با دعوت كتبي اكثريت اعضاي هيئت مديره تشكيل مي‌گردد.

ماده26: هيئت مديره جز در مواردي كه به موجب اساسنامه اتخاذ تصميم درباره آنها در صلاحيت مجامع عمومي قرار داده شده، در ساير موارد و براي تحقق اهداف, موضوع و عمليات تعاوني با رعايت قوانين و مقررات جاري و اساسنامه و مصوبات مجامع عمومي و رعايت صرفه و صلاح تعاوني  و اعضا داراي اختيارات لازم جهت اداره امور تعاوني بوده و منجمله عهده‌دار انجام وظايف ذيل است:

1.      دعوت مجمع عمومي (عادي ، فوق‌العاده)

2.      اجراي اساسنامه و تصميمات مجامع عمومي و ساير مقررات مربوط.

3.      نصب و عزل و قبول استعفاي مديرعامل و نظارت بر عمليات وي و پيشنهاد حدود وظايف مديرعامل به مجمع عمومي.

4.      قبول درخواست عضويت و دريافت استعفاي هريك از اعضاي هيئت مديره.

5.   نظارت بر مخارج جاري شركت و رسيدگي به حسابها و ارائه به بازرس / بازرسان و تسليم به موقع گزارش مالي و وترازنامه به مجمع عمومي.

6.تهيه و تنظيم طرحها و برنامه‌ها و بودجه و ساير پيشنهادات و ارائه به مجمع عمومي جهت اتخاذ تصميم.

7.تهيه و تنظيم دستورالعملهاي داخلي تعاوني وتقديم آن به مجمع عمومي براي تصويب.

8.تعيين نماينده يا وكيل در دادگاهها و مراجع قانوني و ساير سازمانها با حق توكيل غير.

9.تعيين نماينده از بين اعضاي تعاوني براي حضور در جلسات مجمع عمومي شركتها و اتحاديه‌هايي كه تعاوني در آنها مشاركت دارد.

10.تعيين و معرفي صاحبان امضاي مجاز (دونفر از اعضاي هيئت مديره به اتفاق مديرعامل) براي قراردادها و اسناد تعهدآور تعاوني.

11.انجام ساير وظايف و تكاليفي كه به موجب اين اساسنامه مستقيماً و يا به اعتبار تصدي اداره امور تعاوني  بر عهده هيئت مديره گذارده شده است.

ماده27: هيئت مديره نم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:مسکن مهر,
ارسال توسط احسان

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 198
بازدید کل : 197451
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1